Bucegi. schi alpinism. banner. Bucșoiu. Moraru

Schi alpinism în nordul Bucegiului

În weekendul care tocmai a trecut am făcut o frumoasă tură combinată de alpinism și schi în partea nordică a Bucegiului, acolo unde zăpada încă există din abundență la peste 1.500m altitudine și are o calitate bună pentru schi.

Din poteca Tache Ionescu am intrat pe valea Bucșoiului, pe care am urcat inițial pe schiuri, apoi cu colțarii și pioletul până în creasta Balaurului (+810m diferență de nivel).

Inițial am urcat prin ceață și chiar ușoară ninsoare, dar de îndată ce am trecut dincolo de nori am ieșit în plin soare și fără vânt, în condițiile în care temperatura aerului este în jur de -10 grade!

După o scurtă pauză în creastă, am continuat în traversarea pe creasta ce coboară din vf. Bucșoiu (2.492m) în șaua Bucșoiului  (2.372m), apoi peste un vârf intermediar până în șaua Morarului.

Coborârea clasică pe valea Morarului începe din șaua cu același nume însă există și o variantă mai tehnică de coborâre pe schiuri, pe vâlcelul secundar al Morarului, care începe din șaua Bucșoiului. În ultimii 20 de ani, pe acest vâlcel secundar au avut loc două avalanșe fatale, cu 11 persoane prinse sub zăpadă și șapte victime.

După verificarea calității zăpezii (a cedat la 12 din 30, dp8, 80-90cm) am decis să continuăm coborârea în vale pe o variantă ușor ocolită și pe o zăpadă mult mai bună pentru schi decât sperasem, în care a alternat crusta înghețată cu zăpadă proaspătă zahăr.

Sub canionul din vale am întâlnit primele avalanșe căzute în fir de pe fața sudică a Bucșoiului cât și de pe versantul nordic al Morarului (mai jos), făcând dificilă alunecarea pe schiuri.

După ce le-am traversat la picior, am continuat coborârea pe schiuri până în Poiana cu Urzici, la baza vâlcelului Țancurilor.

A fost o tură superbă, cu o echipă excelentă!

În cifre:

Diferență de nivel: + 810m/-850m pe traseul propriu zis

Lungime: aprox. 4,3km

Mai multe detalii despre turele noastre se pot găsi pe site, ca și despre cursurile și diferitele expediții de trekking, schi de tură și alpinism pe care le organizăm în fiecare an.

Schi alpinismul este o activitate ce se potrivește perfect munților Bucegi și necesită abilități tehnice la un nivel cel puțin mediu atât pentru alpinism cât și pentru schi, pentru a fi practicat în siguranță.

Este o activitate solicitantă fizic, mai ales că în urcare pe traseul de alpinism schiurile se transportă în spate, acesta fiind momentul în care contează fiecare gram al echipamentului folosit.

În 2016 am traversat masivul Tatra Înaltă pe schiuri, o tură superbă și solicitantă de schi alpinism.

Ca ramură sportivă, schi alpinismul (”ski-mo” în limba engleză) este mult mai cunoscut în țara noastră datorită concursurilor organizate în diferite locuri din România.

De altfel, la nivel de juniori, pe plan internațional românii au reușit câteva performanțe notabile prin Silviu Manea – în 2003 și foarte recent, prin George Jinga.